Selamat Datang Ke Laman Blog PSS SK Sepri Tengah

Thursday, June 4, 2009

Program Jejak Maklumat

Pengenalan Program
Jejak Maklumat adalah berbentuk pertandingan yang berkonsepkan ‘Treasure Hunt’ atau ‘Explore Race’. Pertandingan ini adalah berasaskan pembacaan yang mencabar minda dan kreativiti setiap murid bagi mendorong kepada penerokaan khazanah ilmu yang terdapat dalam bahan bacaan contohnya Pusat Sumber Sekolah. Pertandingan ini turut menguji ketahanan mental dan fizikal para peserta termasuk semangat berpasukan serta kerjasama dalam kumpulan.

Objektif
Objektif Program Jejak Maklumat adalah seperti berikut :- Memberi pendedahan dan kemahiran murid-murid dalam pencarian maklumat dengan menggunakan koleksi yang terdapat di Pusat Sumber Sekolah khususnya dan sumber ilmu lain amnya.- Mendekatkan murid-murid dengan perpustakaan serta menjadikan kunjungan ke perpustakaan sebagai satu rutin sebagai asas amalan pembelajaran sepanjang hayat.- Menyedarkan murid-murid tentang kepentingan perpustakaan dalam proses pembelajaran- Meransang rasa ingin tahu bagi mendorong keseronokan menerokai dunia ilmu.

Kaedah
Program Jejak Maklumat akan bermula dengan mesyuarat, pembinaan soalan dan program tinjauan lokasi di sekolah atau lokasi yang terpilih bagi menjalankan aktiviti-aktiviti yang dirancang termasuk:-
1. Taklimat dan pembangunan soalan untuk klu segmen-segmen dan klu utama oleh Jawatankuasa Permuafakatan GPM Sekolah Rendah Dan Menengah.
2. Penyediaan format pemarkahan.
3. Menjalankan Program Jejak Maklumat selama 1 hari

Pelaksanaan
Contoh pelaksanaan Pertandingan Jejak Maklumat adalah seperti berikut
1. Sebanyak beberapa kumpulan akan dibentuk menggabungkan sekolah-sekolah dari daerah Hulu Langat yang terdiri dari 4-5 orang peserta akan dipilih bagi menyertai pertandingan yang mencabar ini
2. Setiap kumpulan akan mendapat arahan berteraskan ilmu pengetahuan yang memerlukan mereka mengembara dari satu perhentian ( check point ) ke satu perhentian lain untuk mendapatkan klu utama dan klu segmen. Klu utama perlu dikumpulkan dan klu segmen perlu diselesaikan di setiap perhentian.
3. Pelbagai halangan akan diujudkan sepanjang pengembaraan tersebut bagi membina daya tahan dan meningkatkan pemikiran kreatif untuk melepasi halangan tersebut.
4. Kumpulan pertama dapat menyelesaikan klu utama adalah johan pertandingan ini. Bagi memenangi pertandingan ini peserta memerlukan pembacaan, persediaan, ketahanan dan strategi yang terancang.
5. Terdapat 5 perhentian yang meliputi 5 segmen yang perlu dilalui oleh para peserta secara individu menempuh halangan-halangan secara fizikal yang telah ditetapkan.

Perhentian Pertama : Segmen Ketahanan Fizikal ( Individu )Segmen Ketahanan Fizikal memerlukan peserta secara individu menempuh halangan-halangan secara fizikal yang telah ditetapkan
Contoh halangan :Peserta perlu menempuh halangan fizikal seperti lari berhalangan yang telah ditetapkan.

Perhentian Kedua : Segmen Isu Semasa ( Individu )Segmen Isu Semasa memerlukan peserta secara individu mempunyai pengetahuan mengenai isu-isu semasa dalam dan luar negara.
Contoh halangan :Peserta perlu mendapatkan keratan akhbar berserta rujukan tentang isu semasa yang diperlukan.

Perhentian Ketiga : Segmen Pemikiran Kreatif ( Individu atau berkumpulan )Segmen Pemikiran Kreatif memerlukan peserta secara individu atau berkumpulan menyelesaikan masalah dalam bentuk puzzle.
Contoh halangan :Peserta perlu mencantumkan semula gambar dalam bentuk jigsaw puzzle.

Perhentian Keempat : Segmen Uji Minda ( berkumpulan )Segmen Uji Minda memerlukan peserta secara berkumpulan menyelesaikan Teka Silangkata ( cross word puzzle)/ Cari Perkataan ( word maze) dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris seperti yang telah ditetapkan.

Perhentian Kelima : Segmen Pembacaan ( berkumpulan )Segmen Pembacaan adalah segmen utama pertandingan ini di mana para peserta secara berkumpulan menyelesaikan kesemua klu utama yang telah dikumpulkan.Klu utama tersebut melibatkan bahan-bahan di Pusat Sumber Sekolah.
Contoh halangan :Peserta perlu mendapatkan maklumat atau jawapan seperti makna perkataan dan lain-lain melalui bahan-bahan di Pusat Sumber Sekolah.

6. Bagi segmen individu, peserta perlu berbincang bagi mempastikan siapakah di antara mereka yang mempunyai kemahiran untuk melepasi halangan di perhentian pertama, kedua dan ketiga. Ini kerana setiap peserta secara individu boleh menyelesaikan halangan segmen di perhentian pertama, kedua atau ketiga SEKALI sahaja ( setiap kumpulan mempunyai 4-5 orang peserta )

7. Manakala bagi segmen berkumpulan, kesemua peserta perlu bekerjasama untuk menyelesaikan halangan segmen di perhentian keempat dan kelima.

8. Secara ringkasnya pergerakan peserta adalah seperti berikut :i. Semua peserta secara berkumpulan akan bermula di perhentian ( check point ) pertama bagi menerima 2 sampul surat yang mengandungi klu utama dan klu segmen. Klu utama tidak boleh dibuka dan perlu dikumpulkan sehingga ke perhentian kelima. Manakala klu segmen perlu dibuka untuk mendapatkan mata.ii. Setiap kumpulan perlu menyelesaikan klu segmen dengan melalui pelbagai halangan samada secara individu atau berkumpulan dari satu perhentian ke satu perhentian bagi mendapatkan 5 klu utama di mana sebanyak 2 klu utama akan diberikan di perhentian keempat.iii. Kelima-lima klu utama tersebut hanya boleh dibuka di perhentian kelima iaitu di Pusat Sumber Sekolah di mana setiap kumpulan perlu menyelesaikan kesemua klu tersebut dengan menggunakan bahan-bahan di Pusat Sumber tersebut.

Sasaran
Pertandingan Jejak Maklumat mensasarkan golonngan pesrta iaitu :--
Murid sekolah rendah tahap 2 ( Tahun 4, 5 dan 6 ) Murid sekolah menengah ( Tingkatan 1 hingga tingkatan 5 )

0 comments:

Post a Comment

PUSAT SUMBER SEKOLAH © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute